ABSZTRAKTOK - RÉSZLETEK - KIEMELÉSEK - KÖZELIK.
Mindig figyeljünk a részletekre is. Ezek sokszor beszédesebbek, "rajzosabbak", érdekesebbek tehát egyúttal művésziesebbek lehetnek a legtökéletesebb tájfotónknál is. Így egy nagyon jellegzetes vagyis " látványelem " sokszor nagyot tud dobni egy amúgy egyszerű fotón is. Például a fa kérgének míves rajzolata a fa törzsét szinte kiemeli az erdő fái közül ha azt egy közel képen mutatjuk be.
Azonkívül, hogy egy mondjuk tökéletesen exponált és ügyesen megkomponált fotókat készítünk egy adót vidékről, tájegységről, mindig menjünk közelebb is. Tehát lássunk bele a részletekbe, hogy egy igazán kifinomult /letisztult/ és tetszetős absztrakt kiemelést készíthessünk a tájról, hogy valóban alkothassunk valami művészit.
Tudom nem mindig van rá idő, de ha egyszer rászánja a fotós magát és mielőtt elkattintaná vaktába a masináját, talán nem árt "terepszemlét" tartani. Így a terepszemle alkalmával talán jobban oda tud figyelni azokra a részletekre, figyelem felkeltő apró jegyekre amik egy jó természetfotósnak szinte mesélnek a tájról. Egy - egy ilyen "jelzés" akár bensőséges hangulatával, szinte személyes mivoltával nagyban gazdagíthatja azt a képsort, amit arról a tájról készítünk.
Egy - egy ilyen sétánk, túránk alkalmával megpihenhetünk egy kidőlt fatörzsön, megállhatunk és szétnézhetünk egy sziklaszirten, hegycsúcson, vagy akár egy folyó sodrás partján. Ilyenkor akár kiemelhetünk a tájból sokféle részletet, széltől, vagy víztől kimart köveket, sziklákat, vízpartot, partoldalt. De felfedezhetünk mezőgazdasági váltakozó területsávokat, vagy akár a hegyoldalában tekergő gyűrődési vetület vonalakat, erdőben a fatörzsek hámló kéreg háncsait....és még számtalan érdekes és meglepő absztraktot.
Az erőssebb színek és a viszonylagos mértékű "rajzszerűség" szinte festmény jelleget adhat az absztrakt vagy /nonfiguratív/ fotóknak. Ezek a nonfiguratív fotók lehetnek egyszerűek, mint egy pocsolya vagy folyó, akár egy tó vizének csillogása, becsillanásai. De ilyen lehet akár a vízen látszódó hullámképek hatásai is.
Az utolsó három kép szinte festmény szerű jellege nem fotó manipuláció eredménye, hanem egy egyszerű és valódi fotográfiai eljárás hatása. A vizben /folyó, tó, patak vízében/ tükröződő árnyképek elmosodott /olajfestmény jellegét/ a vízmozgása okozza. Így nem maradt más hátra, mint a szűk képkivágást alkalmazni a víztükröződésre koncentrálva, majt a képet "fejre állítva" kapjuk ezt a festmény effekt hatású valódi fotót.
Persze készíthetünk úgy is ilyen és ehhez hasonló tájkép fotókat, hogy minimális mélységélességet alkalmazva direkt módon életlen képeket készítünk, /természetesen az autofókusz kikapcsolása mellett/. De hasonló eredményt érhetünk el akkor is, ha a képkészítés közben folyamatosan zoomolunk, vagyis amint lenyomjuk az expogombot, egy álványon egyenesbe tartva a gépet, változtassuk a lencse fókusztávolságát. Ezek a módszerek alkalmával szinte felpuhulnak a vonalak élei és a folyamatos fókuszálás hatására és mértéke kapcsán a fotóink elmosódottá válnak, amitől pedig szinte "vízfestmény - hatású" lesz a képünk.